Etsi
  • luontokoulu

Teijon luontokoulu auditoitiin

LYKEn suunnittelija auditoi Teijon luontokoulua
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton Satu Hiekko seuraa luontokoulupäivän tehtävänantoa

Teijon Alueen Kyläyhdistyksen ylläpitämä Teijon luontokoulu kuuluu LYKE-verkostoon eli Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liittoon. Kun luontokoulumme perustettiin keväällä 2021, haimme ja saimme LYKEn Toimintakeskus -sertifikaatin järjestön hallitukselta. Se kertoi, että toimintamme täytti kattojärjestön laatuvaatimukset ja saamme käyttää luontokoulu-nimeä. Sertifikaatti on voimassa kolme vuotta kerrallaan.

LYKE tarkastelee toiminnan laatua säännöllisesti auditoinnilla, jotka tukevat ja monipuolistavat verkoston toimipisteiden työtä sekä ylläpitävät LYKE-sertifikaatin laatuvaatimuksia. Ajatus on, että jokin toinen luontokoulu tekee ns. vertaisauditoinnin. Samalla toimipisteet saavat toisiltaan palautetta ja voivat jakaa hyviä käytäntöjään.

Teijon luontokoulua suosi todellinen onni auditoinneissa. Me kävimme auditoimassa Mahnalan ympäristökoulun, jonka toimintaa olemme pitkään ihailleet. Ympäristökasvattajamme Hanna Raivikko kertoo huhtikuisesta ”opintomatkasta” Hämeenkyröön: ”Mahnalan ympäristökoulu on todellinen uranuurtaja kestävän elämäntavan edistämisessä koulumaailmassa. Oli hieno kokemus päästä vierailemaan siellä! Vierailu antoi oppeja myös oman toimintamme kehittämiseen. Mahnalan ympäristökoulu on paitsi LYKE-verkoston toimintakeskus, myös verkoston kehittämiskeskus. Se siis edistää ja kehittää ympäristökasvatusta laajasti omalla toimialueellaan. Tulevaisuudessa tämä voisi olla mahdollista myös Teijon luontokoulussa.”

Meille osoitetulla vertaisauditoijalla ei ollut mahdollisuutta tulla Teijolle, joten LYKEn toimiston väki auditoi Teijon luontokoulun. Suunnittelija Satu Hiekko seurasi paikan päällä, kun Hanna Raivikko veti luontokoulupäivän Alhaisten koulun 4B-luokalle. Päivän päätteeksi pidetyssä palautekeskustelussa oli etäyhteydellä mukana myös LYKEn toiminnanjohtaja Maija Ihantola.

Alhaisten koulun 4B-luokkalaiset viettävät evästaukoa Sahajärven rannalla. Viimeisessä kuvassa on menossa paritehtävään liittynyt pohdintatuokio. Kuvat: Marja-Sisko Ranta.

Sadulta Hanna sai hyvin positiivista palautetta toiminnastaan, toki myös muutama erinomainen vinkki työpajan kehittämiseen kirjattiin muistiin. Palautekeskustelussa saimme vahvaa tukea Kyläyhdistyksen tärkeimpään tavoitteeseen eli luontokoulun toiminnan vakiinnuttamiseen. Teijon Alueen Kyläyhdistyksen puheenjohtaja Marja-Sisko Ranta summaa: ”Olipa hyvä päivä! Salon alakoulujen opettajilta saamamme palaute on ollut erinomaista. Nyt toiminnan laadun todisti kattojärjestömme. Tämä vahvistaa uskoa Teijon luontokoulun tulevaisuuteen.”

Pisteeksi iin päälle Maija ja Satu kiittivät tekemäämme uraauurtavaa työtä ja totesivat lopuksi kuorossa. ”Auditointi meni kirkkaasti läpi!” Teijon luontokoulu siis ylpeänä jatkaa LYKE toimintakeskuksena.

LYKE Toimintakeskus

85 katselukertaa0 kommenttia